مرتضی بحرانی
mortezabahrani@yahoo.com
قرون وسطی پردهای مردانه از تاریخ حیات دینی بشر است؛ و امبرتو اکو با شیطنت خاص خود، خواهان به تصویر کشیدن و به عبارتی پرده برداشتن از این تصویر است: عالمی از نشانهها و رازها که در چشمان معصوم «آدسو» و سرنخهای شهودی «گیوم دو باسکرویل»، انحطاط اخلاقی کلیسا را نشانه گرفته است. آن رازها و نمادها و این کشفها و برملاکردنها، همه باید به وسیله کتاب، در کتاب و برای کتاب انجام شود. کتاب هم خوانده میشود، هم آدم میکشد و هم به نحوی انبوه سوزانده میشود. اگر کتابها اندکی کمتر سوزانده میشدند، انسانهای بیشتری کشته میشدند. بنابراین میان این دو، انسان ـ با همه غیر اخلاقیات دینی خود ـ باقی میماند تا باز هم کتاب بنویسد، تا تاریخ وحشت از اندیشه و شادی را استمرار بخشد، و تا دین برای حیات خود قربانی بر سر دار بگیرد. اگر اکو خود قرون وسطایی میبود، حتی در اواخر قرن وسطی، و روایتش را در آن برهه بازگو میکرد، از میان سه چوبهدار، چوبهدار زنانه را از آتش مصون نمیداشت. او بیرون و بر فراز قرون وسطی دو مرد را در هیزم تعصب مسیحیت میسوزاند تا خواست و تمنای زن مدرن را بر سردار زنده کند.
شیطان که از نقشآفرینان بزرگ قرون وسطی است، ظلمت انسان را نمایندگی میکند و اکو با شعبدهبازی هنرمندانهی خود، خواننده ـ و بیننده ـ را به نحوی دقیق با شیطان که امروز جزیی از تجسد اوست ـ روبهرو میکند. کتابخانه قرون وسطی مسلخی است که اگر غیرکتابدار وارد آن شود، بیرون نمیآید؛ گویی به جهنم وارد شده است، و البته که کتابدار کتابخانه قرون وسطی باید برای همیشه کتابدار باقی بماند؛ و کشیش نسخهبرداری است که قادر به شناسائی و کسب معرفت نیست. پلهها و زیرزمینها همگی معماها و راههای مخفی شناخت آن دوره است. خنده و فلسفه مطلقاً غیرمجاز است. فقط شیطان میخندد. خنده و فلسفه، انسان را میشیطاند. اکو در «ساعت آونگدار فوکو» و «بائودولینو» نیز کشمکش میان کلیسا و طرفداران فرقه فرانیسکنها (مرتدها) را به نمایش میگذارد.
اینهمه عقده، کینه، حقارت، و تبرای انسان مدرن از ظلمت قرون وسطی مساوی میشود با «نام گل سرخ» که میبایست دخترک در حالی که با لشکری جرار قلب کشیش زمخت را تسخیر کرده، قربانی او در قالب قلب گوسفند را به هیچ بگیرد و دستهای آدسو را به سینه فراخواند. شاهکار اکو سیالیت مرز میان داستان و تاریخ (history/story) در روایتهای غیرشخصیاش است: «همه متن برای خواندن نیست».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر