شنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۸۷

سندروم بانک جامع اطلاعات

23300 بانک جامع اطلاعات در ایران وجود دارد. صفحه گوگل را باز کنید و عبارت "بانک جامع اطلاعات" را جست‌وجو کنید. عبارت را به همین صورت در گیومه بگذارید و گرنه نتایج از یک میلیون هم بیشتر می‌شود. دکمه جست‌وجو را بزنید. این صفحه می‌آید. بی‌شک اگر عبارت‌های معادل این عبارت را هم جست وجو کنید، شمار نتایج از این هم بیشتر خواهد شد. شاید این بیماری همه‌جایی باشد اما باز هم گمان نمی‌کنم جست‌وجوی ترجمه‌ای از همین عبارت در زبان‌های ژاپنی یا حتی عربی این‌همه نتیجه داشته باشد.
به‌علاوه، اگر در تهران هستید و رادیو گوش می‌کنید  در هر بخش خبری یک خبر با مطلع ‍«بانک جامع اطلاعات ...» یا «طرح جامع ساماندهی ...» را می‌شنوید. همه این‌ها، نشان از یک بیماری دارد
دولت دوست دارد بگوید آمار دقیق همه چیز را دارد. می‌داند شهرستان گناباد چند دانشجو دارد و درباره اطلاعات زنان استان خراسان هم اطلاعات جامعی دارد.

اما این اطلاعات به چه کار می‌آید.

اول این که این اطلاعات جامع، نه جامعیت دارد و نه اعتبار. همین دو نمونه را اگر ببینید متوجه می‌شوید که از افراد خواسته می‌شود خودشان اطلاعاتشان را وارد کنند. (محض اطلاع عرض می‌کنم که خودِ من یک دو جین از این بانک‌ها را طراحی کرده‌ام و بیشترشان با همین منطق کار می‌کنند!)

دوم این که همه این اطلاعات حتی اگر خوب هم جمع شده باشند فقط بایگانی می‌شوند. هیچ سیستمی برای استفاده از این اطلاعات وجود ندارد. تنها سیستمی که من دیده‌ام و از این اطلاعات استفاده بهینه می‌کند همین رادیوی عزیز است که هر یک ساعت یک بار خبر از افتتاح طرح جامع بانک جامع اطلاعات در یک حوزه جدید می‌دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008, Modified by Esmail Yazdanpour

Back to TOP