جمعه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۷

بعد از ساعتی گردیدن در نمایشگاه کتاب

با این حجم عظیم کتاب‌های اوریجینال قابل داونلود، رفتن به نمایشگاه کتاب چیزی جز ولگردی نیست. با این همه من امروز به نمایشگاه رفتم تا یک کتاب بخرم.

ترجمه شناخت جوامع دانایی چاپ شده است. می‌توانید کتاب را از غرفه 170 تهیه کنید. از این ترجمه خاطره‌های خوبی دارم. کتاب را برای طرح تکفای رژیم سابق ترجمه کردم، سه سال پیش تمام شد اما سیستم چاپ و انتشارات آنها به هم خورده بود و این یکی با چند ترجمه دیگر برای چاپ عازم انتشارات سمت شد. من با چاپ کتاب در انتشارات سمت مخالف بودم، چون مخاطب اصلی کتاب دانشجویان نیستند و بیشتر برای اطلاع مدیران دولتی نوشته شده که فکر می‌کنند جامعه دانایی یعنی جامعه پر از لپ‌تاپ و پاورپوینت و چت‌باز. دانشجویان درک بهتر و کامل‌تری از این جریان‌ها دارند. بیست شاخص شناسایی و سنجش جوامع دانایی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و بین خطوط کتاب این پر است از یک غیظ نسبت به برداشت‌های عامیانه از جامعه دانایی و به همین خاطر تأکید دارد که جامعه دانایی یعنی جای تولید انبوه دانش و کاربرد انبوه دانش.
در نهایت کتاب را دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی چاپ کرده است.

(با شما موافقم که مجسمه تفکر اثر رودن با همه تداعی‌های خوبی که دارد، ربطی به این کتاب ندارد. به‌علاوه اگر میان «جوامع» و «دانایی» این همه فاصله نمی‌افتاد خیلی بهتر می‌شد.)

بخش فروش کتاب‌های خارجی به نظرم خلوت‌تر از همیشه می‌آمد. روزهایی بود که غرفه ادبیات یا فلسفه نشر ویژه (نماینده انتشارات راتلج) و کیمبریج و جهان ادیب پر از جمعیت بود. با توجه به پراکندگی جمعیت در نمایشگاه، بعید می‌دانم پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه در حوزه‌ای خارج از فال و پیش‌بینی باشد. حتی ناشران کنکوری هم دارند از رونق رویایی دهه قبل خودشان می‌افتند. کتاب دیگر در مسیر زندگی مردم نیست. کتاب خریدن یا بدتر از آن، کتاب خواندن، «توجیه اقتصادی» ندارد.

برای پرسیدن از شرایط بیمه اهل قلم به غرفه مربوطه رفتم، دفتر و دستکشان را نچیده بودند، مزاحم نشدم.

از «دانشگاه اجتماعی» هنوز خبری نیست. حرف‌ها و مثال‌های کتاب دارد قدیمی می‌شود و ناشر مربوطه در چاپ کتاب امروز و فردا می‌کند. اواخر فروردین سال گذشته کتاب را تحویل دادم. اواخر شهریور گفتند چند مورد ویرایشی هست که باید دوباره ببینی. دیدم و دستورات اجرا شد و کار را یک هفته بعد تحویل دادم. بعدها جسته و گریخته از حجم عظیم ویراست‌ها شنیدم. یکی دوماه پیش هم زنگ زدند و گفتند کتاب را برای فیپا فرستاده‌ایم گفته‌اند روی سی‌دی بدهید، ما سی‌دی کتاب را نداریم. گفتم چشم این هم سی‌دی. فکر می‌کنم همه چیز ری‌ست شده و خواندن را از اول شروع کرده‌اند. دوست دارم نظرشان را درباره انتشار اینترنتی کتاب بدانم.

(در ضمن یادم باشد از دکتر معتمدنژاد درباره انتشار اینترنتی کتاب جامعه دانایی و مسائل پژوهشی آینده بپرسم. کتاب خوبی بود که با تیراژ کمی که داشت به دست مخاطبش نرسید.)

۱ نظر:

  1. Agha Mobarakeh.. khieli tabrik migam babateh ketabet... in Weblogetam khieli toop shodeh..chand vaght pish emtehan kardan engar baz nemishod ama alan baz kardam va daram 'catch up' mikonam

    پاسخحذف

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008, Modified by Esmail Yazdanpour

Back to TOP